Resultat
Målet med en förändring måste givetvis förtydligas
om man inte ska hamna i en "Alice i underlandet" situation: ”Om du inte vet
vart du är på väg spelar det ingen roll vilken väg du väljer!”
Målet måste kunna kommuniceras till alla medverkande om man ska bli
framgångsrik i förändringen.
Det eftersträvade resultatet anges oftast i finansiella termer. Inte sällan
handlar det om att vända en förlust till en vinst. Det kan handla om att
skära i kostnaderna när konkurrensen eller andra yttre omständigheter
påverkar omsättningen.
Det kan också handla om att höja ribban och anstränga sig för
att uppnå en ännu högre vinst. Man kan t ex sträva efter att
öka marknadsandelarna vilket kanske inte på kort sikt ger ökad vinst.
Vid sidan om de finansiella målen är mål angivna i tid vanligt
förekommande. Man vill ha en produktutveckling klar före konkurrenternas
motsvarighet. Man vill ha en leverans av vara på kort tid eller man vill ha
ett förändringsprojekt klart på kort tid.
Kvaliteten på produkterna och tjänsterna är kanske det viktigaste
målet för all verksamhet som ska leva långsiktigt. Resultatet
kan t ex anges i termer av hur nöjda kunderna är.