Verksamhetsutveckling
Verksamheten kan utvecklas på många olika sätt.
I kommersiell verksamhet är ett av de viktigaste områdena utvecklingen
av affärerna. I offentlig eller ideell verksamhet är det andra värdeskapande
aktiviteter som utvecklas.
Verksamhetsutveckling kan bestå av produktutveckling, tjänsteutveckling,
marknadsutveckling, kompetensutveckling, processutveckling, m fl.
Hur verksamheten ska utvecklas är beroende av situationen i omvärlden
och i verksamheten. Utvecklingen måste styras av verksamhetens ledning.
Kulturen i företaget bör stimulera till ständiga förbättringar.
Dessa kan initieras på alla nivåer i verksamheten.
Genomgripande stora förändringar för att utnyttja nya möjligheter
eller möta hot kan ibland vara nödvändiga och måste initieras
av ledningen.
Drivande krafter för förändring kan vara utvecklingen på marknaden,
den tekniska utvecklingen, krav på hållbar utveckling, kostnadsjakt
eller att en ny person kommer in i ledningen.