Tydlighet i beskrivningar
                
                    
                    Det är givet att språket i en beskrivning måste vara det språk
                    som används av målgruppen för beskrivningen. Det är också
                    klart att olika företag präglas av sin företagskultur. Inom olika
                    delar av företaget finns ofta olika delkulturer eller avdelningskulturer som
                    har egna begrepp och utryck i sitt språk. Att lyssna på det språk
                    som används är nödvändigt när man gör en verksamhetsbeskrivning.
                    
                    En övergripande beskrivning bör begränsas till sin storlek. Grafiska
                    modeller blir överskådliga om varje bild kan begränsas till en A4-sida.
                    Behövs större modeller kan de framställas genom att länka flera
                    A4-sidor till varandra. Kompletterande texter bör begränsas till något
                    tiotal sidor.
                    
                    Att göra materialet estetiskt tilltalande har större betydelse än
                    man inledningsvis kan tro. Val av färger och illustrationer kan i vissa fall
                    avgöra om en beskrivning accepteras eller inte.