Verksamhetsmodeller
Det är angeläget att inse att varje modell bara ger en
begränsad information om organisationen. Denna insikt kan ge en lämplig
grund för lyckade förändringsprojekt.
Organisationer är många saker på samma gång.
De är komplexa och paradoxala. Därför är utmaningen att leda
dem så stor. I en given situation kan det finnas en mängd olika krafter
i olika dimensioner som har inverkan på hur styrningen påverkar verksamheten.
Man kan använda olika metaforer eller bilder för att beskriva en organisation.
Man kan se organisationer som mekanismer som måste utvecklas med ingenjörskonst
för att senare upptäcka att dessa mekanismer är beroende av människor
som måste ge dem liv. Man kan bli fångad av att se verksamheten som
en lärande organisation som utvecklas som en mänsklig hjärna och
förbise de internpolitiska maktspelet som kan blockera lärandet. Eller
man kan bli fångad av att studera detta maktspel och missa omvärldsförändringar
som helt förändrar verksamhetens förutsättningar.
Ansatsen att ta fram strukturerade verksamhetsbeskrivningar är en viktig, i många fall nödvändig, åtgärd
för att effektivisera en organisation. Den måste dock kompletteras med
andra perspektiv på verksamheten.