Fokus på verksamheten och dess mål
                    
                        
                    En av orsakerna till uteblivna nyttor är dåligt beskrivna
                        mål. Mål av typen effektivare verksamhet, bättre kundservice eller
                        användarvänligare system är till ingen nytta om de inte preciseras
                        på ett strukturerat sätt.
                        
                        
                        Vad menas med effektivare verksamhet? Ska kostnaderna sänkas med 2 Mkr eller
                        ska verksamheten producera fler varor eller
                        
                        tjänster till samma kostnader, eller...? Vilken typ av kundservice ska påverkas?
                        Är det ett bättre bemötande eller kortare leveranstider eller...?
                        
                        
                        Användarvänligare system borde inte vara ett självändamål
                        utan ett bidrag till ett konkret mål som vi kan kalla slutnytta.
                        
                        Exempel kan vara lägre lönekostnader genom tidsbesparing eller lägre
                        rekryteringskostnader tack vare lägre personalomsättning.
                        
                        
                        Genom att beskriva och kvantifiera mål på ett relevant sätt kan
                        lösningar utformas som matchar målen och resultatet följas upp.